Tips bij de verkoop van uw huis

Het is heel belangrijk dat uw huis er optimaal uitziet tijdens een bezichtiging. Wij helpen u om uw woning tiptop te krijgen en bij de voorbereiding van vragen die vaak gesteld worden. Zie hieronder vragen, antwoorden, aandachtspunten en tips.

U heeft een aanvraag voor een bezichtiging ontvangen. Wat nu?

Neem contact op

Neem contact op met de aanvrager(s) en spreek een datum en tijdstip af wanneer de bezichtiging kan plaatsvinden.

Let op, laat u niet verrassen

Laat u niet verrassen door mensen die direct willen komen kijken. Leid geïnteresseerden alleen rond als u er zelf óók klaar voor bent!

Contact opnemen met aanvrager

Vraag vriendelijk en beleefd tijdens het telefoongesprek of in de e-mail wat hen in het bijzonder aanspreekt aan uw woning. Als ze bijvoorbeeld aangeven dat de grote tuin of de luxe keuken hen zo bevalt, dan concentreert u daar de aandacht op tijdens de bezichtiging. Maak een aantekening van het gesprek en maak de bezichtiging persoonlijker.

Mooi, u hebt een afspraak

Begin op tijd

Tijdens de bezichtiging moet uw huis er tiptop uitzien. Alleen dan geeft u de beste indruk en vergroot u de kans op verkoop.

Kijk door de ogen van de koper

Probeer objectief naar uw eigen huis te kijken en vraag u af wat u zou doen als u nu als koper door uw huis zou lopen. Denk niet te licht over klemmende deuren, loshangende draden, losse stopcontacten en achterstallig schilderwerk. Voer klein onderhoud zoveel mogelijk uit voordat u geïnteresseerden rondleidt.

Buitenkant woning

Voordat uw kopers binnen zijn hebben ze al een oordeel gevormd over de buitenkant en zijn ze enthousiast of komen ze met tegenzin verder. Om ze enthousiast te krijgen moet u ervoor zorgen dat uw huis er zo goed mogelijk uitziet. Lap de ramen, ruim de vuilnisbak op, wied het onkruid en maai het gras of ruim uw balkon op.

Schoon huis

Zorg ervoor dat uw huis schoon is en stofvrij. Maak spiegels vlekkeloos schoon, poets de wc, de badkamer en verwijder spinnenwebben in hoekjes en op muren. Poets ook de glazen binnendeuren en laat metalen deurgrepen glimmen.

Opgeruimd staat netjes

Een opgeruimde woning toont ruimer en voelt prettiger. Ruim stapels papier of magazines op en haal persoonlijke spullen zoveel mogelijk weg uit het zicht. Zet niet meer dan nood-zakelijk neer, maak vensterbanken leeg, ruim de kapstok op, berg speelgoed en breng lege kratten weg. Creëer ruimte door op te ruimen.

Geur in huis

Zorg ervoor dat de badkamer en het toilet fris ruiken. Door tijdig ramen en deuren open te zetten kunnen onaangename geuren verdwijnen. Verse bloemen en de geur van verse appeltaart zorgen ook voor een aangename geur in huis.

Daglicht en sfeerlicht

Zorg ervoor dat u in uw huis overdag zoveel mogelijk daglicht laat zien door gordijnen en jaloezieën te openen. Springt uw huis er ’s avonds voordeliger uit, spreek dan af wanneer het (schemer)donker is. En verlicht alle kamers met behulp van sfeerverlichting (dimmers/kaarsen). Heeft u een tuin of balkon? Zorg er dan voor dat u deze ook verlicht.

Geluid en temperatuur

Als u in de winter gaat rondleiden kunt u het beste zorgen voor een aangename temperatuur. Kijkers die koukleumen kopen niet zo snel. Zet in de zomer de ramen open voor een aangename temperatuur. Laat radio en televisie liefst uit en probeer te zorgen dat er niet teveel mensen tegelijk aanwezig zijn.

Wees vriendelijk en geduldig

Als u tijdens een bezichtiging vriendelijk, geduldig en beleefd bent zorgt u ervoor dat de geïnteresseerden zich gemakkelijk voelen uw huis. Probeer alle vragen rustig te beantwoorden, neem uw tijd. De kans dat een geïnteresseerde koopt en een betere prijs betaalt, is veel groter als die zich op zijn gemak voelt. Neem contact op met de aanvrager(s) en spreek een datum en tijdstip af wanneer de bezichtiging kan plaatsvinden. 

Vragen tijdens de bezichtiging

Tijdens een bezichtiging worden meestal vragen gesteld. Veel voorkomende vragen zetten we hieronder per onderwerp op een rijtje zodat u uzelf erop kunt voorbereiden. Hoe meer vragen een geïnteresseerde stelt, hoe meer interesse hij heeft. Weet u iets niet, geef dan aan dat u het gaat uitzoeken en dat u erop terugkomt. Bel ons op 085-4000 464 of stuur een e-mail als u hulp nodig heeft.

Algemeen

Waarom verkoopt u de woning? Sinds wanneer of hoe lang woont u hier al? Heeft u al een andere woning gekocht/ gehuurd? Per wanneer komt de woning beschikbaar?

Buurt

Welke openbaar vervoer voorzieningen zijn er in de buurt? Zijn er scholen/winkels in de buurt? Heb ik hier een parkeervergunning nodig? Kan ik die makkelijk krijgen? Is er voldoende parkeergelegenheid? Wat kost parkeren hier?

Eventuele (verborgen) gebreken

Zijn er (verborgen) gebreken? Zijn er lekkages geweest? Is de kelder/kruipruimte droog? Zijn er lekkende kranen? Werkt alle keukenapparatuur naar behoren?

Bouwkundig

Is het huis gemakkelijk warm te stoken? Wanneer is er voor het laatst buiten geschilderd? Zijn de kozijnen van hout of van kunststof? Wanneer is de badkamer/keuken/toilet vervangen?

Kosten

Wat zijn de kosten voor energie (gas, water en licht)? Wat is de WOZ waarde en hoe hoog zijn de gemeentelijke belastingen? Wat zijn de servicekosten per maand?

Buren

Is het trappenhuis gehorig? Hoe zijn de buren?

Juridische aspecten

Mogen de buren gebruik maken van uw achterom?

Bestemmingsplan en bouwplannen

Zijn er ontwikkelingen gaande met betrekking tot het bestemmingsplan? Zijn er bouwplannen in de omgeving? Verandert de verkeerssituatie binnenkort? Zijn de buren van plan om te gaan verbouwen? 

Informatieplicht

U bent (wettelijk) verplicht om gebreken die niet direct zichtbaar zijn, maar die wel bij u bekend zijn, aan kandidaat-kopers te melden. Denk hierbij aan lekkage bij uw dakkapel of een slecht werkende CV-ketel. Een groot deel van de informatieplicht is reeds ingedekt door het vooraf invullen van de NVM vragenlijst. Iedereen die een bod uitbrengt op uw huis ontvangt deze lijst. Twijfelt u over de bouwtechnische staat van uw huis, dan kan het verstandig zijn een bouw-technische keuring te laten uitvoeren. Door het meegeven van het bouwtechnische rapport tijdens bezichtigingen, laat u direct alle bouwtechnische zaken aan de potentiële koper zien. De bouwtechnische keuring kunt u aanvragen bij ons aanvragen. Let op! In het kader van uw informatieplicht dient u voor het beantwoorden van vragen zeker te zijn van het juiste antwoord. Als u twijfelt, meld dan altijd dat u het nog even uitzoekt of het simpelweg niet weet. 

Heeft u nog vragen?

Neem even contact met ons op. Wij zijn ook buiten kantoortijden nog bereikbaar en helpen u graag. U kunt ons bellen op 085-4000 464 of een e-mail sturen naar servicedesk@xlcasa.nl

 

 

XLCASA gebruikt cookies, nodig voor een goede werking van de site en om de website te kunnen verbeteren. Oké of meer informatie.